söndag 20 juni 2010

Dackefejden




Skall ju komma med en liten rapport efter Dackefejden också. Så här dagen efter är jag jättenöjd. Har tänkt på vad man skall förbättra och tänka på tills nästa tävling.
Men vill först och främst tacka Wäxjö MS och dess funktionärer som gjorde denna tävling möjlig! Ett stort tack till er. Grymmast arrangemanget jag varit på med de grymmaste vägarna jag kört och åkt på. As häftigt.
Skall väll resumera de 5 olika SS vi fick åka också.
SS1: 9530m Tid: 6.39,4. Gick knackigt, långsamt, fegt och bromsade ca 1 km för tidigt till varje sväng. Men Noterna fungerade klockrent, lyssnade nog för mycket, men började bygga upp en känsla för hur mycket det skulle kunna svänga.

SS2: 12840m Tid: 9.23,0
Nu började det bli bättre med bromspunkter och körning. Noter fungerade klockrent. Lyssnade så gott det gick, det mesta gick in. Mycket rolig sträcka som hade allt, Dammet låg kvar efter föregående bil, men lika för alla. Väldigt mycket sten i kanterna, men undvek de flesta.

SS3 8560m Tid: 5.39,2
Nu börjar det gå bra. Riktigt roliga vägar,Så fruktansvärt roligt att köra bil. Noter fungerar perfekt! Nu börjar man kunna lita mer på noter, bil och däck. Stötdämparna känns inte igen om man jämför med dom mot ifjol.

Service: Ett längre service uppehåll efter 3 körda ss. Var en efter SS1 men då gjorde vi inget utan kontrollera lite framvagn bara. Nu till de 2 sista ss som uppmätte ca 3mil ihop så sätte vi på 2 nya framdäck vilket skulle visa sig ett lyckodrag. Tankades även fulltank så vi skulle klara oss runt. Fyllde på nytt vatten och fyllde upp våra magar med lite gott.

SS4 19650m Tid:13.37,3
Jävlar att det började regna och hagla när ca 7-8 km återstod! Torkarna hann inte med och haglet och regnet studsade mot motorhuven så sikten var lika med noll stundtals!! Riktigt otäckt, men troligen precis lika för alla i cupen. Men det kändes riktigt bra, var en liten kris när jag körde för fort in i en höger 4 till vänster 3 -. Där var det näraen stor sten i innern i vänstern. Men nöjda att kommit igenom alla pölar och oväder. 1,3 km transport till nästa SS.

SS5 11200m Tid: 8.20,5.
Det fortsatte att spöregna när starten gick lättade lite imellan åt men vi kom nog in i samma oväder åter en gång med sikt = 0. Stora vattensamlingar i många kurvor. Blev lite kris i en följande kombination: krön 80 över långt krön 30 öppen höger 1. När ja började bromsa i ca 130 km/h så kannade det bara, troligen vatten/ler planing, lättade på bromsen, hjälpte föga, så började ställa upp den och växla ner föratt kunna få ner farten, börja kolla efter ett ställe att ta vägen, men upptäckte snart att det skulle gå. Och det gick vägen, fick i alla fall applåder av de herrar som stog i den svängen ;)
Vilken tur att vi sätte på de nya däcken, hade inte varit grant att åka i denna väta med halvslitna däck.


Resultatet för Suzui cupen blev följande:

1:a
Victor Windahl Björkviks MC 42.24,7
Dino Karlsson

2:a
Ola Strömberg Nora MK 42.32,7 0.08,0
Brittmarie Ålund

3:a
Fredrik Funk Skövde MK 43.39,4 1.14,7
Mikael Åkesson

4:a
Marcus Jäder Västerås MS 44.45,7 2.21,0
Johan Granberg

5:a
Mika Liimatainen SMK Trollhättan 46.25,3 4.00,6
Juha Liimatainen

6:a
Andreas Johansson Eskilstuna MK 47.27,5 5.02,8
Emil Eklund

Bröt gjorde:

Niklas Östmark Kolsva MS. Orsak: Avåkning SS1

Johan Bengtsson Norbergs MC Orsak: Transmisson SS5

Niklas Pettersson Fagersta MK Orsak: Bombat en stenmur SS2

Nu står bilen i garaget nytvättad och fin. Nästa tävling är osäker men det blir ett träningsläger i Östergötland tillsammans med Suzuki cup.
Men innan dess skall bilen få nya bromsar fram då det börjar bli svampigt i pedalen och små vibrationer.
Annars tror jag det är rätt lungt med reparationer.

1 kommentar:

  1. Grattis till 3:dje platsen! Duktig du är älskling som håller dig kvar på vägen:)!!

    SvaraRadera